۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۵۶۶۵۶۷
انتقال پایتخت رژیم غاصب؛

یاداشت | "جعلی" به توان دو

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم ترامپ که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس دولت جعلی اسرائیل رخ داد استقبال و از ترامپ به خاطر این صداقت تشکر کرد.
رژیم صهیونیستی تظاهرات ضدآمریکایی و ضد صهیونیستی در بحرین پرچم رژیم صهیونیستی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نگاه ویژه اسلام به جایگاه قدس شریف به استناد منابع دینی بر کسی از امت اسلامی پوشیده نیست. قُدْس (به عبری: אל-קֻדְס) از مهمترین شهرهای فلسطین است. قرآن کریم به تقدس سرزمین بیت‌ المقدس و محل عروج و فرود رسول گرامی اسلام در شب معراج[1] و اولین قبله مسلمانان[2] تصریح نموده است. قدس از مهمترین مراکز ادیان ابراهیمی به شمار می‌رود. در تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین مبارک، بارها شاهد حوادث و اتفاقات تلخ و شیرین بوده‌ایم اما اقدامی که از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به عنوان انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و انتقال قدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی رخ داد در واقع از تخریب اماکن تاریخی و مذهبی این سرزمین فراتر است که نتیجه آن به حذف این شهر مذهبی از نقشه فلسطین منجر خواهد شد.

موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و این شهر را به عنوان پایتخت رژیم سفاک صهیونیستی معرفی کردن را می‌شود از زوایای مختلف نظاره نمود و عواقب این کار شؤم را بررسی کرد که ما در این یادداشت به آن خواهیم می‌پرداخت:

مسئله فلسطین و فلسطینیان با رژیم جعلی صهیونیستی یک زخم عمیقی است که سالیانی طولانی بر پیکره اسلام وارد شده است. قدس یکی از مهمترین موضوعات در مناقشه رژیم صهیونیستی اسرائیل و فلسطین بوده‌ که در سال ۱۹۴۷ قطعنامه ۱۸۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد[3] در مورد حکومت آینده فلسطین مقرر کرد تا این شهر برای یک دوره ده ساله تحت کنترل نه فلسطین باشد نه رژیم صهیونیستی و با یک رژیم ویژه بین‌المللی با نظارت سازمان ملل متحد اداره شود. اما هیچگاه این طرح اجرایی نشد.

با پایان جنگ ۱۹۴۸ بخش غربی بیت المقدس به تصرف رژیم اسرائیل و بخش شرقی به تصرف اردن درآمد ولی رژیم غاصب صهیونیستی در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ (جنگ معروف شش روزه) شرق بیت المقدس را از اردن گرفت. در ۳۱ ژوئیه ۱۹۸۰ با تأیید کنست رژیم اسرائیل، پایتختی اورشلیم را رسما به قانون اساسی خود اضافه کرد که اعتراضات دیپلماتیک گسترده‌ای در پی‌داشت. اما شورای امنیت بنابر قوانین بین‌المللی، طی قطعنامه‌ای (شماره242) این اقدام را غیرقانونی دانست و مرزهای رژیم اسرائیل را همان مرزهای 1948 دانست. فلسطینیان شرق بیت المقدس را برای پایتخت کشور مستقل آینده خود در نظر گرفتند.

دولت کودک‌ کش صهیونیستی در طی سالهای 1967 بیش از 150 شهرک در مناطق قدس غربی ساخته و حدود 800 هزار یهودی را در آنها اسکان داده است. این در حالی است که براساس پیمان صلح ۱۹۹۳ میان دو طرف، موقعیت نهایی شهر باید در مراحل نهایی مذاکرات صلح تعیین شود.

از سوی دیگر دولت آمریکا حامی اصلی جنایات رژیم صهیونیستی، همواره بر پایتخت بودن قدس اذعان داشته است. در کنگره آمریکا سال 1995 میلادی قانونی مبنی بر «وجوب اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی»، تصویب شد. در این قانون و در مهمترین بند آن چنین آمده است که «از سال 1950 میلادی، شهر قدس پایتخت اسرائیل بوده است» و رژیم سفاک صهیونیستی خواستار انتقال سفارت آمریکا به این شهر است.

با اینکه این قانون الزام‌آور بود، اما در این قانون بندی وجود داشت که به هر یک رؤسای جمهور آمریکا این اجازه را می‌داد که «برای حمایت از منافع امنیت ملی»، انتقال سفارتخانه خود را شش ماه به تاخیر بیندازند. از ابتدا تصویب این قانون تاکنون، رؤسای جهمور پیشین آمریکا امثال «بیل کلینتون»، «جرج بوش پسر» و «باراک اوباما» به طور منظم، انتقال سفارتخانه آمریکا را به شهر قدس را دوبار در هر سال به تعویق انداختند.

وقتی ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا معرفی شد در ابتدا در ژوئن سال گذشته انتقال سفارتخانه به قدس را به تاخیر انداخت اما طولی نکشید که دونالد ترامپ سفارت ایلات متحده را به قدس منتقل نمود و خوشحالی زایدالوصف صهیونیست‌ها را در پی داشت که گویی صهیونیست‌ها موفقیت جدیدی را کسب کرده‌اند که از شدت هیجان نمی‌توانند خرسندی خود را پنهان کنند. بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این تصمیم که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس دولت جعلی اسرائیل رخ داد استقبال و از ترامپ به خاطر این صداقت تشکر کرد.

در بیانیه نتانیاهو آمده است که این تصمیم سالگرد استقلال اسرائیل را به جشنی بزرگ بدل می‌کند. آقای ترامپ من از صداقت و رهبری‌ شما متشکرم!

دولت آمریکا با رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم سفاک اسرائیل در سالگرد «نکبة»، پیامدهای بسیاری در عرصه‌های داخلی فلسطین اشغالی و منطقه‌ای و بین‌المللی در برخواهد داشت و این انتقال از تل‌آویو به قدس اشغالی به سود اسرائیل نخواهد بود.

این عمل شوم باعث شد که روابط سست و متزلزل رژیم اسرائیل با نیروهای مقاومت فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری تحت تاثیر قرار گیرد و موجب شعله‌ور شدن آتش انتفاضه‌ای جدید در اعتراض به این عمل ترامپ و در طرف مقابل نیز موج جدید تهدیدات گروه‌های یهودی تندرو در پی داشت؛ تاریخ فلسطین سه انتفاضه را در کارنامه خود ثبت کرده است. انتفاضه اول از سال 1989 تا 1994، انتفاضه دوم از سال 2000 تا 2004 و انتفاضه سوم که از اواخر 2015 شکل گرفته است. انتقال پایتخت زمینه ساز ایجاد انتفاضه‌ای جدید در فلسطین علیه اشغالگران شده که سبب می‌شود نابودی رژیم جعلی اسرائیل با سرعت بیشتری از سوی فلسطینیان دنبال شود و اتحاد جهان اسلام علیه اسرائیل افزایش یابد.

با رسمیت شناختن پایتخت قدس برای رژیم صهیونیستی در منطقه شاهد پایان گفتگوهای سازش خواهیم بود؛ گفتگوهای که از سال 1978 و با پیمان کمپ دیوید شروع و تا مقطع فعلی نیز ادامه داشته است. این گفتگوها به دنبال راه حلی سیاسی برای پایان بحران فلسطین بود که هیچگاه به نتیجه نرسیدند. اقدام اخیر ترامپ را می‌توان به منزله شلیک تیر خلاص به مذاکرات سازش دانست.

انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس موجی از آمریکاستیزی را در بین کشورهای مسلمان ایجاد کرد و منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی واشنگتن در منطقه را در معرض تهاجم قرار داد.

این اقدام تشدید تنش در منطقه را در پی‌داشت چنانکه یک روزنامه آلمانی قبل از انتقال سفارت‌خانه آمریکا و اعلام پایتخت رژیم صهیونیستی نوشته بود: «انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس نه تنها ناآرامی‌های جدید در مناطق فلسطینی را به دنبال خواهد آورد، بلکه شورش‌های ضدآمریکایی را هم در جهان عرب به راه می‌اندازد.»

امیدواریم با اتحاد بین مسلمین و همبستگی دولت‌های اسلامی این اقدام نسنجیده اتنقال در عرصه بین‌الملل باعث فشارهای بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی شود. رژیم صهیونیستی و لابی‌های آن سالانه مقادیر قابل توجهی پول برای جلوگیری از فشار برخی نهادهای عمومی در جهت تلطیف چهره این رژیم هزینه می‌کنند. پس از هر تهاجم از سوی ارتش صهیونیستی به مردم فلسطین، فشارهای سیاسی گسترده‌ای به سران صهیونیستی صورت می‌گیرد. انتقال پایتختی قدس نیز به موضوعات گذشته به منظور فشار به رژیم صهیونیستی اضافه می‌شود و انتقاد گسترده و دائمی بین‌المللی را به همراه خواهد داشت. /۸۸۱/ی۷۰۲/س

دانیال بصیر

منابع:

[1]. اسراء/1: سُبْحانَ الَّذِی اَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ اِلَى الْمَسْجِدِ الاَقْصَى الَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا

[2] . بقره / 44: قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ

[3] . روابط ایران و رژیم صهیونیستی اسرائیل در دوره پهلوی دوم، نویسنده: حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی

ارسال نظرات